De Groote Plattoo

info@degrooteplattoo.be

+32 (0)472 66 56 58

Davy Ysebaert 

Vierwegenstraat 28

9620 Zottegem  

BE0677.969.226

© 2018 door De Groote Plattoo - Design door KridoDesign - info@kridodesign.be

“The Circle Of Life?”

Blog

Bijgewerkt: feb 2

Afgelopen week volgde ik een dealertraining bij BOSCH EBIKE SYSTEMS. En natuurlijk deel ik graag met jullie de nieuwtjes en innovatieve oplossingen die BOSCH biedt in het gamma van de elektrische fietsen!


EBIKEN is in opkomst, verwacht wordt dat de tendens zich verderzet de komende jaren. Jong of oud, stedelijk of sportief, met elektrische rugwind fietst iedereen relaxter, langer en frisser. Een niche beweging is een trend geworden. Het loont om over te stappen op de EBIKE.


Zo presenteerde Deloitte afgelopen maand december een prestigieus rapport over de technische ontwikkelingen van de toekomst. Volgens hen is het de taak van de eBike om de vele stedelijke problemen aan te pakken. De boodschap is glashelder : Neem de fiets en red de stad!


Ik realiseer me dat ik aan het wegfietsen ben van mijn initieel onderwerp, remmen is de boodschap!

Dit brengt me meteen bij één van de innovatieve oplossingen van BOSCH : het ABS remsysteem voor de eBike!

BOSCH kiest voluit voor veiligheid op de weg. Wielsensoren controleren de snelheid van beide wielen. Wanneer het voorwiel door een te bruuske rem ingreep dreigt te blokkeren, regelt - en optimaliseert op die manier – het BOSCH eBike ABS de rijstabiliteit en de bestuurbaarheid van de eBike, met name bij rijden op gladde wegen.


Verder komt BOSCH in 2020 met een reeks nieuwe elektrische motoren (4e generatie) op de markt.

Zo worden de motoren steeds compacter en lichter. Het comfort en natuurlijke rijgevoel die voortvloeien uit de bijna geruisloze BOSCH Drive Units zorgen voor een uniek fietsplezier.


De motor wordt bediend vanop het stuur met intuïtief aanvoelende displays. BOSCH biedt geïntegreerde systemen die zo ontwikkeld zijn dat de afzonderlijke componenten perfect op elkaar afgestemd zijn. SmartphoneHub maakt van de eBike met de smartphone en de COBI.Bike app een volledig verbonden eBike. Zo is er voor elke fietser een passende en betrouwbare begeleider op elke tocht.


Ik kan nog meer vertellen (…euh schrijven in dit geval), kom langs en ontdek de mogelijkheden die BOSCH ons te bieden heeft.

Tot de volgende fietsblog! …of in mijn atelier :-)

Sportieve groet

Davy

BOSCH EBIKE DEALER TRAINING

30 keer bekekenSchrijf een reactie


In de week van de mobiliteit is het goed om even stil te staan bij de dagdagelijkse verplaatsing naar het werk.

Mobiliteit is heden een hot item en voer in vele gesprekken en debatten. Dit leidt tot veranderende inzichten. Bedrijven zien de vele voordelen van homeworking en glijdende uren voor het personeel. De overheid investeert in betere fietsinfrastructuur. Tevens motiveren werkgevers hun personeel om met de fiets naar het werk te komen.

Het inzetten op een bredere spreiding van het woon-werk verkeer (auto, fiets, openbaar vervoer, moto, homeworking etc…) zal er toe bijdragen dat het fileprobleem ingedijkt wordt.

Met de fiets naar het werk is bovenal ontspannend, het houd je fit, je behoeft geen fitness abonnement en niet onbelangrijk, uw verplaatsingstijd is voorspelbaar. Je ondervindt geen hinder van files.

Een ander niet onbelangrijk aspect bij het woonwerk verkeer is de fietsvergoeding. Vele bedrijven verlenen een vergoeding aan de werknemer. Het is een gunst, geen recht!

Laten we eens de proef op de som nemen met een realistisch praktijkvoorbeeld en onderstaande aannames :


Je laat de personenwagen aan de kant staan, indien de mogelijkheid er toe is.

Je fietst dagelijks naar het werk 15km enkel, dus 30km per dag. Uw werkgever betaalt een fietsvergoeding van 24 eurocent per km. Je werkt ongeveer 200 dagen per jaar en bijgevolg fiets je ongeveer 6.000 km per jaar bij elkaar. Dit leidt tot een jaarlijkse onderhoudskost van ongeveer 150 euro.


Voor een veilige en comfortabele rit naar het werk schaf je best goede fietskledij, -helm en –tas aan met een geschatte aankoopprijs van 400 euro.


Je koopt een elektrische fiets met maximale snelheid van 25km/u (kostprijs +- 2.500 euro) of een speed-pedelec met maximale snelheid van 45km/u (kostprijs +-5.000 euro) om kilometers te kunnen vreten.


De kost van jouw wagen is gemiddeld 33 eurocent (afhankelijk van type wagen) per km (aankoop, onderhoud, brandstof, verzekering).


Als we bovenstaande getallen in de blender gooien, krijgen we volgend resultaat :

- jaarlijkse opbrengst fiets op basis van fietsvergoeding en afstand woon-werk (onderhoudskost is hierin reeds verrekend) : 1.290,00 euro (of 107,50 euro per maand)

- jaarlijkse kost personenwagen : 1.980,00 euro (of 165,00 euro per maand).


Wat is nu jouw maandelijks rendement? Dit is de opbrengst van de fiets opgeteld met de kost van de wagen die je uitspaart door de wagen “thuis” te laten voor het woonwerk verkeer :

- rendement per maand : 272,50 euro

- rendement per jaar : 3.270,00 euro


Ik hoor het je zeggen, “leuk verkooppraatje, maar de aankoop van de fiets en –uitrusting is toch een investering”. Dat is geheel waar, maar op langere termijn bekeken blijkt het toch een interessant verhaal.


Hieronder jouw terugverdientijden :

- terugverdientijd elektrische fiets (aankoop fiets en -uitrusting) : 11 maanden

- terugverdientijd speed-pedelec (aankoop fiets en -uitrusting) : 20 maanden

Zo, laat het even bezinken en aarzel niet om me te contacteren als je meer info wenst rond elektrische fietsen of speed-pedelecs.

Sportieve groet

Davy

Elektrische fiets - M1 Sporttechnik

Elektrische fiets - Norta

54 keer bekekenSchrijf een reactie

Gravelbikes zijn aan een stevige opmars bezig in onze contreien. Het is een fenomeen dat overgewaaid komt uit Noord-Amerika waar tal van grindpaden deel uit maken van het landschap.

Maar, wat zijn nu de verschillen tussen een gravelbike, cyclo cross, MTB en endurance racefiets?

Een racefiets en cyclo cross zijn wendbare, sportieve en nerveuze fietsen die afstammen uit de competitiesport.

Het concept van een gravelbike daarentegen vertaalt zich in het relaxed en comfortabel fietsen over een langere afstand met een stevige snelheid op wegen bestaande uit diverse ondergronden ( grind, zand, modder, en bij uitstek de hobbelige Belgische wegen…)

Om de verschillen tussen de diverse type fietsen te duiden, dienen we vooral te kijken naar de geometrie van het frame.

Om een relaxte zithouding mogelijk te maken, heeft een gravelbike een iets hogere balhoofdbuis en een kortere bovenbuis. De crossfiets en de racefiets hebben een wat steilere balhoofdhoek om snel te kunnen sturen. De gravelbike biedt meer rust en stabiliteit en is ontwikkeld om stevig rechtdoor te rijden op oneffen terrein. Op de gravelbike zit je “rechtop”, op cyclo of race “diep”.

De achterbrug (chainstay) van een gravel is een tikkeltje langer en de bracket as ligt iets lager, ideaal om stabiel te sturen. In functie van de rechtuit stabiliteit hebben gravelbikes een iets langere wielbasis.

Een gravel racer heeft dikkere banden en dit biedt uitermate comfort op zware gravelpaden. Er is vanuit de UCI geen beperking opgelegd zoals bij de cyclo cross (max. 33mm!). Er is ruime keuze uit dikke banden tot een maximale breedte van 50mm, dit komt aardig in de buurt van een MTB!

Wanneer het off-road parcours te technisch wordt, dan kan je niet meer uit de voeten met een gravelbike en is de keuze voor een MTB terecht.

Verder is een gravelbike stevig uitgerust met bevestigingspunten voor extra bidonhouders, spatborden, bagagdedragers of voor reiszakken (bikepacking).

Wat de aandrijving betreft, gravelbikes zijn verkrijgbaar naar keuze met een enkel of dubbel (compact) tandwiel vooraan en een cassette met ruime keuze aan versnellingen (10 tem 42 tanden).

De gravelbike is een kruisbestuiving van de eerder vermelde disciplines, een onvervalste all-road bike.

Op de weg of in de natuur, ontdek het authentieke comfort die een gravelbike voor jou in petto heeft.

Bekijk het KONA gamma op onze website of kom vrijblijvend langs in DE GROOTE PLATTOO.



GRAVELBIKE - KONA ROVE NRB DL


57 keer bekekenSchrijf een reactie